Kdo chce přestat kouřit, nesmí volit kompromis

4.1.2005 00:00
Drogy

Přestat kouřit, to znamená změnit svůj dosavadní způsob života. Nezačínejte postupným snižováním denní dávky cigaret, ale zvolte si den D. Tento den vyplňte svůj volný čas pokud možno co nejvíce. Jděte do kina, na procházku, cvičte, sejděte se s přáteli nekuřáky, radí kuřákům Česká koalice proti tabáku.

První den nového roku bývá dnem, kdy si kuřáci dávají předsevzetí, že s tabákem skončí, ale pro den D je vhodnější jakékoli jiné datum.

Odborníci doporučují alespoň v prvních měsících nekouření, pokud je to možné, vyhýbat se situacím spojeným s cigaretou a také společnosti kuřáků. Některé okolnosti ze svého denního režimu však lze odstranit těžko. Je proto třeba předem si vypracovat přehled všech situací, při kterých si kuřák obvykle zapálí, a naplánovat si, jak to půjde zvládnout bez cigarety.

Není také vhodné nahrazovat tabák sladkostmi. Je třeba pít hodně vody či ovocných šťáv, jíst ovoce a zeleninu. Přírůstek na váze je problémem jen pro lidi, kteří vymění cigarety za sladkosti, varují odborníci.

Touhu po cigaretě, špatnou náladu, nervozitu, nespavost a další abstinenčních příznaky pomůže překonat náhradní terapie nikotinem ve formě žvýkaček, inhalátorů nebo náplastí, volně dostupná v lékárnách.

Kuřáci jsou fyzicky závislí na nikotinu a abstinenční příznaky se objevují po hodinách a jejich intenzita je různá. Průměrně trvají tři měsíce a nejhorší bývají první tři týdny.

Za své úsilí se odměňte, doporučují odborníci. Spočítejte si, kolik peněz jste ušetřili za cigarety a použijte je na něco, po čem jste již dávno toužili, radí.

Jitka Klejnová - ČTK

Přidat komentář

 
* *