Tipy, jak podpořit imunitu při pasivním kouření

7.11.2014 00:01
Drogy

Až 23 % Čechů je ve svých domovech vystaveno pasivnímu kouření, polovinou z nich jsou nekuřáci.Zvláště na podzim, kdy může být lidská imunita oslabená i dalšími vlivy, je nutné pamatovat na to, že aktivní i pasivní kouření má velice neblahé důsledky pro obranyschopnost.

S největší zátěží pak bojují těla těch nejmenších. Děti kuřáků jsou během tohoto období ohroženy více než děti z rodin dodržujících zásady zdravého životního stylu. Pokud sami cigaretě neodoláte a vystavujete své děti pasivnímu kouření, přinášíme vám tipy, jak během podzimu alespoň částečně podpořit nejen jejich imunitu.


Za každou cigaretu kousek ovoce
Pro kuřáky, ať už aktivní, či pasivní, je klíčový dostatečný příjem antioxidantů. Jedná se o látky, které bojují proti volným kyslíkovým radikálům, jež během kouření vznikají. Mezi antioxidanty řadíme například vitamin C. Toho by měli lidé vystavení cigaretovému kouři přijímat o 60 až 100 % více než ostatní. Podzim s sebou v našich geografických podmínkách přináší výhodu široké škály sezónního ovoce i zeleniny. Ačkoli můžete tuto radu považovat za samozřejmou, evropské studie ukazují, že Češi stále zaostávají v konzumaci tepelně neupravené zeleniny a ovoce za evropským průměrem. Pokud vaše dítě není zrovna fanouškem jablek, hrušek či dováženého exotického ovoce, zařaďte do jeho jídelníčku ovocné a zeleninové šťávy. „Ovoce a zelenina jsou přírodním zdrojem pestré škály vitaminů. Ve středoevropských podmínkách jsou na vitaminy, především na vitamin C, bohaté hlavně bobuloviny, tedy černý či červený rybíz, případně borůvky, brusinky a angrešt. Ze zeleniny pak růžičková kapusta, brokolice, zelí a samozřejmě mrkev,“ vysvětluje Klára Minczinger ze společnosti Generica. „Pokud má vaše dítě problémy přijímat tuto stravu, zařaďte na podzim do jídelníčku více brambor a česneku a omezte vaječné těstoviny. Dohlížejte na to, aby vaše dítě snědlo aspoň jeden kousek ovoce a zeleniny denně. Pomáháte mu tak vyrovnat se s důsledky pasivního kouření, “ dodává Minczinger.


Dvě kila rakytníku na rok
Ideálním zdrojem vitaminů je na podzim čaj z šípku nebo rakytníku. Celkem 200 g šípku obsahuje asi 200 mg vitaminu C. Výhodou je, že se u nás šípek průmyslově nepěstuje, jeho spotřebu pokryje volný výskyt v přírodě. Můžete tak spojit nedělní procházku s užitečným a porozhlédnout se ve svém okolí po šípkovém keři. Kromě čaje je možné zavařit i šípkovou marmeládu či kompot. Abyste šípky nepřipravili o účinné látky, sušte je v tenkých vrstvách nejdříve na vzduchu a pak dosoušejte umělým teplem do 50 stupňů. Kromě vitaminu C šípky obsahují třísloviny, invertní cukr, sacharózu, pektin, kyselinu citronovou a jablečnou, vitaminy B, karoten, fosfor, vápník, draslík, hořčík a další důležité látky. Alternativou k šípku je rakytník. Dva kilogramy sušeného rakytníku by pokryly roční potřebu vitaminu C dospělého člověka. Čaje z šípku a rakytníku mají blahodárné účinky také na astma, které je dle studie Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně častým onemocněním u dětí vystavených pasivnímu kouření ve věku do 5 let.  


Před porodem kouří každá šestnáctá, hrozí poruchy chování dítěte
Mezi další látky, jež pomáhají při boji s volnými radikály, se řadí také zinek a vitaminy E a A. Čím více cigaret vykouříte, tím větší by měl být pro vaše děti i pro vás přísun vitaminů. „Nejen pro kuřáky, ale také pro těhotné ženy je důležitý dostatečný příjem selenu. Jeho nedostatek totiž může způsobit poruchy chování dítěte. Podle desetiletého výzkumu provedeného Lékařskou fakultou Masarykovy univerzity v Brně si ještě před porodem cigaretu neodpustí 6,7 % nastávajících matek. Přitom kouření výrazně zvyšuje nároky na příjem selenu, neboť je spotřebováván v boji s volnými radikály. Jedná se o další významný argument, proč by těhotné ženy v žádném případě neměly kouřit,“ varuje Klára Minczinger ze společnosti Generica.

Související články

Vyrobte si imunitu posilující Green Virgin Mary

16.10.2014 00:01

6 rychlých a jednoduchých způsobů, jak podpořit svůj imunitní systém

11.6.2014 00:01

Jak může kouření ovlivnit partnerské vztahy

4.7.2013 00:01

Jód je nezbytný pro dobrou imunitu i pro hubnutí

11.3.2013 00:01

Šokující závěr studie: Pasivní kouření vede ke zvýšení rizika onemocnění srdce o 50-60%.

21.2.2013 00:01

Měli byste užívat pravidelně multivitamín?

29.3.2010 00:00

Co obsahuje tabákový kouř?

28.9.2009 00:00

Kuřáci, jezte syrovou brokolici!

16.7.2009 00:00

I pasivní kouření může poškodit plodnost žen

13.1.2009 00:00

Selen chrání tělo proti rakovině a infarktu

10.10.2007 00:00

Kelp pro podporu funkce štítné žlázy

18.8.2006 00:00

Máme právo dýchat čistý vzduch !?

2.6.2006 00:00

Srdci a cévám výrazně škodí i pobyt v zakouřeném prostředí

15.5.2006 00:00

Čechům chybí nejvíce železo, zinek a vitamin C

25.1.2006 00:00

Kouření krade tělu jód

25.10.2005 00:00

Pasivní kouření snižuje dětem IQ

1.2.2005 00:00

Kouření je podle finských vědců jednou z příčin astmatu

15.11.2004 00:00

Jak kuřáci ohrožují své okolí

19.10.2004 00:00

Pasivní kouření na pracovišti zabíjí

1.6.2004 00:00

Děti kuřáků jsou náchylnější k nemocem

27.4.2004 00:00

Kouření způsobuje hloupnutí

24.3.2004 00:00

Kuřáci by měli pít červené víno

10.9.2003 00:00

Smrt z pasívního kouření

23.8.2002 00:00

Cigarety light nejsou bezpečnější

28.11.2001 00:00

Pasivní kouření též zabíjí!

25.5.2001 00:00

Škodlivé vlivy, které mohou přispívat k rozvoji únavového syndromu

6.2.2001 00:00

Zajímavosti o vitamínu C

13.10.2000 00:00

Kouřit nebo nekouřit - má taková otázka vůbec smysl?

12.7.2000 00:00

Sebevražda nebo vražda?

31.5.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Seznamme se rovněž s webovýmí srtánkami http://www.inpharm.cz/verejnost/.
Jaroslav Jakubů  |  8.11.2014 07:58

Chcete udělat něco pro své zdraví? Zároveň si vydělat? Bez smlouvy,...
Kristýna  |  14.4.2015 12:28

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *