Cukrová závislost

Nedaří se vám odolávat zákuskům, zmrzlině a bonbónům? Američtí vědci z univerzity v Princetonu přišli na to, že na vině by mohl být váš mozek, který si vypěstoval určitou formu závislosti na cukru.

"V mozku existují opojné látky, jejichž uvolňování zřejmě
ovlivňuje konzumace potravin, jako jsou dorty, bonbóny a
zmrzlina," vysvětlil Bart Höbel na nedávném výročním setkání
amerických psychologů v kanadském Torontu.


Höbel se svými kolegy zkoumal v průběhu několika týdnů
chování myší krmených 12 hodin denně cukerným roztokem. Když byl
přísun cukru náhle přerušen, vykazovali hlodavci lehké příznaky
abstinence jako cvakání zubů, kvílení a úzkost. Po obnovení
cukerné výživy zkonzumovaly myši až o 30 procent sladké směsi
více než dříve.


V jisté části mozku pokusných zvířat zaznamenali pak vědci
zrychlený růst receptorů dopaminu, což je chemická látka důležitá
pro vytváření pocitů uspokojení a slasti. Tato skutečnost byla
pro vědecký tým důkazem rostoucí závislosti myší na cukru.


Zdroj: (ČTK)

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (15)

  • Obrázek uživatele Sarka
    Sarka (anonym)

    Vsichni vime, ze cukr skodi. Proc se tedy neomezi vyroba bileho cukru na jiny, mene skodlivejsi?? Dalsi spor je ten, ze se v plno clancich pise, abychom jedli cokoladu, jak je zdrava atd. V dalsich jinych se pise nejezte cokuladu a cukr vubec-jsou skodliva. Proc nemaji odbornici stejny nazor na cokoladu a cukr?? Ja mam velke problemy nejist sladke veci. Nepomuze mi ani nahrada sladkeho ovoce a jine. Kdyby mel nekdo nejakou radu, urcite napiste.

    Zář 06, 2001
  • Obrázek uživatele Lulu
    Lulu (anonym)

    Absolutně souhlasím se Šárkou...názory se na tenhle problém liší, ale já mám jeden stejnej jako ostatní.. mám závislost na sladkém a pokud nemám denně minimálně 50g tyčinku je se mnou k nevydržení a celý den myslím jen na sladké..ovovce funguje jen jako startovací můstek..běž a vem si něco sladšího. Něco účinějšího než náhražka ovocem byste neměli?

    Srp 05, 2006
  • Obrázek uživatele ja
    ja (anonym)

    výrobci cukrovinek nemaji potřebu cukr nahrazovat, protoze na nahradních sladidlech a ovoci si nevypěstuješ závislost. A jim jde pouze o zisk a člověk+cukr=závislost/zisk

    Srp 05, 2006
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    ...ja jsem zavislej ,myslel jsem si to celou dobu:D a ted se mi to potvrdilo...

    Dub 27, 2008
  • Obrázek uživatele eg
    eg (anonym)

    A proč nepíšou jak se toho zbavit...??:(((((

    Pro 27, 2008
  • Obrázek uživatele Romana
    Romana (anonym)

    Zdravím všechny!Já mám úplně stejný problém-závislost na sladkém.Kdybych si sladké odpírala tak snad budu vraždit,jsem pak vzteklá jak pes.Byla jsem s tím i u doktora,protože jsem po té mé sladké mánii dost přibrala a on mi řekl ať sladké nahradím ovocem.Ale jak tady psala Lulu,ovoce je pro mě jen startovací můstek,abych si vzala něco mnohem sladšího(čokoládu.čokobonbón atd.).U mě je to ještě znásobené tím,že beru léky na psychiku a po těch mám ty chutě na sladké ještě děsnější.Ale nemůžu si pomoct,je to silnější než já.Ani Chrom Forte mi nepomáhá.Ale ta váha...ta váha:-(

    Srp 18, 2011
  • Obrázek uživatele Šárí
    Šárí (anonym)

    Taky jsem často zkoušela nahradit čokoládu ovocem. Bez šance, samozřejmě. Ale dlouhá léta se mi dařilo udržet si postavu a formu i s čokoládou. Pak stačil rok antidepresiv a já jsem o 20(!) kilo těžší-za ten jeden jediný rok! A čokoláda se mi za tu dobu jaksi vymkla. Občas jsem sežrala celou čtvrtkilovou bonboniéru na posezení! Snažím se teď míchat si med s kakaem a podobné, alespoň zdravé náhražky-někdy to pomůže, ale taky se po tom nehubne… Celkem můžu taky doporučit nastrouhané jablko smíchané s kakaem a trochou medu nebo javorového sirupu, to taky občas zabrání nejhoršímu. Ale nejmíň zpoloviny to dopadne tak, že jablíčko následuje ještě čokoláda.

    Srp 18, 2011
  • Obrázek uživatele Jan
    Jan (anonym)

    Mám již dlouho problémy s konzumací sladkého. Všichni mi říkají nemlsej dostaneš cukrovku, ale je to jako s cigaretami, alkoholem a drogami. Vezmu-li si jen kousek čehokoli sladkého (čokoláda, med, sušenka, jablko nebo jiné ovoce či zelenina), nutká mě to vzít si ještě více. Jestliže už není co mlsat vrhnu se na cukr. Někdy vydržím delší dobu nemlsat, ale pak mám abstinenční příznaky,vyshaňování po špajsce, nervozita a neklid. Nedokážu myslet na nic jiného než na sladké a nakonec skončím u cukřánky a během chvilky ji vyprázdním a ještě mi to nestačí. Byl jsem s tím u psychiatra, ale ten mi nic neporadil, jak se toho zbavit. Najde se tu někdo, kdo by mi poradil co s tím? Myslím si, že závislostí na sladkém se žádný lékař nezabývá a vždy slyším jen řeči o pevné vůli. Myslím, že nejsem sám. Podobnou zkušenost má asi každý, kdo se zde se svým problémem svěřuje. Nikdo, kdo to nezažil nás cukroholiky nepochopí. Jan.

    Črv 11, 2012
  • Obrázek uživatele Bráma
    Bráma (anonym)

    Statistiky hovoří jasně. Začátkem 20. století byla v Evropě spotřeba 1 kg cukru na obyvatele za rok. Nynější spotřeba se v různých zemích pohybuje mezi 40 a 60 kg za rok. Žádná jiná surovina nezaznamenala v průběhu posledních desetiletí takový boom. Rafinovaný cukr jako koncentrát z cukrové řepy, cukrové třtiny či kukuřice se v přírodě nevyskytuje. Jde o potravinu zcela nepřirozenou. S překvapením lidstvo zjistilo, že nejde o potravinu bezpečnou. S nadužíváním cukru se objevil výrazný vzestup řady zdravotních problémů. Za posledních 100 let můžeme hovořit o cukrové epidemii, která v druhé polovině 20. století nabyla katastrofálních rozměrů. A ještě nejsme na jejím vrcholu.

    Led 11, 2018
  • Obrázek uživatele sdfg
    sdfg (anonym)

    Jsme skutečně přesycováni cukrem? Statistiky hovoří jasně. Začátkem 20. století byla v Evropě spotřeba 1 kg cukru na obyvatele za rok. Nynější spotřeba se v různých zemích pohybuje mezi 40 a 60 kg za rok. Žádná jiná surovina nezaznamenala v průběhu posledních desetiletí takový boom. Rafinovaný cukr jako koncentrát z cukrové řepy, cukrové třtiny či kukuřice se v přírodě nevyskytuje. Jde o potravinu zcela nepřirozenou. S překvapením lidstvo zjistilo, že nejde o potravinu bezpečnou. S nadužíváním cukru se objevil výrazný vzestup řady zdravotních problémů. Za posledních 100 let můžeme hovořit o cukrové epidemii, která v druhé polovině 20. století nabyla katastrofálních rozměrů. A ještě nejsme na jejím vrcholu.

    Led 14, 2018
  • Obrázek uživatele sdfg
    sdfg (anonym)

    Není cukr jako cukr. Za problémový se opravdu považuje HFCS (glukózo -fruktózový sirup vyrobený z kukuřice). Proces výroby tohoto sladidla v 70. letech objevili Japonci. Je výrazně sladší než cukr řepný, a přitom o polovinu levnější. Po jeho zavedení do průmyslové výroby můžeme sledovat druhou vlnu zdravotních problémů (první byla pozorována kolem roku 1830, kdy nastal rozvoj cukrovarnictví a výroba cukru byla zbavena daně). Fruktóza se zpracovává v játrech, způsobuje ztučnění jater a poruchy jejich funkce, jako například kontrolu výroby cholesterolu, krevního tuku či kožního mazu (akné). Za tímto sladidlem následují cukr řepný a třtinový. Relativně zdravější jsou med, agávový, javorový a palmový sirup, melasa či sirupy vyrobené klíčením obilí a rýže. Pro lidský organismus je sice cukr samozřejmě naprosto nezbytný, za přítomnosti kyslíku z cukru v buňkách vznikají elektrické potenciály. Jenže k tomuto procesu není naprosto třeba dodávat izolovaný koncentrát z cukernatých rostlin. Je rozdíl mezi celou rostlinou či plodem, a koncentrátem vyrobeným chemickou cestou.

    Led 14, 2018
  • Obrázek uživatele sdfg
    sdfg (anonym)

    Kdyby neexistovalo obrovské množství výzkumných prací na zvířatech, mohli bychom se pouze domnívat, že nadměrné množství cukru je škodlivé. Bohužel, ověřených negativních vlivů je tolik, že můžeme mluvit o dopadu této cukrové epidemie na celou civilizovanou společnost. V literatuře jsem našel více než 70 různých druhů nemocí a zdravotních potíží, které způsobuje cukr nebo se na nich významnou měrou podílí. Nepochybně nejzávažnější je ovlivnění vývoje mozku u dětí. Anatomicky se mozkové spoje vyvíjejí pouze do šesti sedmi let. Pak již mozek pouze programujeme. Přeslazená laboratorní zvířata mají méně mozkových spojů a nejsou schopna používat mozek tak dobře jako zvířata živená přirozeně. Později není již možné chybu opravit. Hyperaktivní či ADHD dítě má porušenou elektrickou aktivitu mozku. Přesytíme-li mozek cukrem, počet elektrických výbojů se zvyšuje. Navenek vidíme u dítěte neklid, nesoustředěnost. V USA bylo tomografickým vyšetřením mozku násilnických zločinců zjištěno, že jejich mozek shromažďuje krevní cukry nerovnoměrně. Určité oddíly mozku trpí přesycením cukry a mozek pak pracuje nekontrolovatelně, impulzivně. Z problémů všedního života pak cukr způsobuje zvýšenou kazivost zubů, deficit vitaminů B1, B6, B12. Poškozuje funkci nervového systému a krvetvorby, má na svědomí hormonální poruchy, překyselení organismu, zmnožení plísní, kolísání hladin cukru v krvi, dále únavu, přejídání, nespavost, nervozitu, výbušnost. Velmi varující jsou studie o vztahu izolovaného cukru a depresí. V literatuře jsem našel více než 70 různých druhů nemocí a zdravotních komplikací, které cukr způsobuje. MUDr. Josef Jonáš

    Led 14, 2018
  • Obrázek uživatele sdfg
    sdfg (anonym)

    Kdyby neexistovalo obrovské...Levný rafinovaný chemický cukr z kukuřice,dostávaný z kukuřice tou novou metodou vynalezenou Japonci,ten se dává jistě všade do potravin.Proto jsme nejnezdravější národ na světě co do nemocí vzniklých žrádlem. Ještě těmi slavnými recepty Rettigové pro vyšší společnost v 19.století.Hnus ,hrůza,výpečky a oomastky,kterými se polévají knedlíky.To by 99 procent světa nežrali.

    Led 15, 2018
  • Obrázek uživatele sdfg
    sdfg (anonym)

    Začátkem 20. století byla v Evropě spotřeba 1 kg cukru na obyvatele za rok. Nynější spotřeba se v různých zemích pohybuje mezi 40 a 60 kg za rok. To je alarmující,z jednoho kila zdravého cukru z řepky a ovoce,na až 60kg nezdravého rafinovaného cukru!

    Led 15, 2018
  • Obrázek uživatele sdfg
    sdfg (anonym)

    Dvoutýdenní detox vás zbaví závislosti na cukru! Vyzkoušíte? Mne neberou extra diety,ale věřím v očistné kůry,na cukr,na kafe,ve stylu na dovolené by se třeba nemělo užívat drogy(sladit)...A za 14 dní se vrátíte skutečně odpočatí...

    Led 18, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama