Jak přestat kouřit

Většina lidí, kteří s cigaretami končí, to dělá na vlastní pěst, neúčastní se žádného formálního programu. Jednoduchým a nejdůležitějším faktorem pro lidi, kterým se přestat kouřit podařilo, bylo přesvědčení a důvěra, že oni to dokážou. A vy to můžete také dokázat. Neexistuje však žádný rychlý, magický prostředek. Nezačínejte s abstinencí, dokud nejste připraveni. Zařiďte si vše po svém a začněte, až nastane váš čas.

Rozhodnutí přestat kouřit je proces, není to žádná jednorázová událost. Organizace Anonymních alkoholiků učí lidi, aby nejprve abstinovali vždy jeden den za určité časové období. U kuřaků se ale abstinenční příznaky projevují několikrát za hodinu, přestat kourřit je tedy obzvlášť náročné.

Většina z těch, kdo nakonec kouřit přestali, toho napoprvé nebyla schopna. Studie, která zkoumala 1000 kuřáků, kteří se snažili s kouřením skoncovat, ukázala, že pouze 172 z nich uspělo napoprvé. Dalších 53 při druhém pokusu, 48 po třech kolech snažení atd. Dohromady jich z 1000 nakonec přestalo kouřit 387. Někteří však potřebovali sedm či více pokusů, než se jim to skutečně povedlo. My všichni jsme mnohokrát spadli, než jsme se konečně naučili chodit nebo jezdit na kole.

Existuje mnoho přístupných prostředků, které vám mohou pomoci. Jednou z nejlepších knih na toto téma je "Bez otravy, bez pocitu viny, udělejte si to po svém aneb Průvodce k problému jak přestat kouřit" od Toma Fergusona. V této knize autor čtenáři připomíná, že rozhodnutí přestat kouřit není čistě záležitost vůle, ale že je to i záležitost osvojení si a používání různých dovedností. Tady jsou některé z těch, které Ferguson doporučuje:
 

  • Pořiďte si balíček kartiček a na každou z nich napište důvod, proč přestat kouřit. Noste je při sobě a prohlížejte si je, když budete mít chuť si zakouřit.
  • Stanovte si den, kdy přestanete kouřit, pokud víte, že toho dne pravděpodobně nebudete pod příliš velkým tlakem.
  • Představte si sám sebe coby nekuřáka.
  • Zapište si, kdykoliv si zapálíte cigaretu, a také to, co při tom cítíte.
  • Mějte po ruce spoustu čerstvého ovoce a zeleniny, ať máte co žvýkat.
  • Vyhýbejte se kofeinu. Některé výzkumy ukazují, že kofein zvyšuje touhu po nikotinu.
  • Vyhýbejte se alkoholu. Lidé si často s pitím spojují kouření. Navíc alkohol snižuje sebekontrolu.
  • V den, kdy přestáváte kouřit, si vyčistěte zuby. Čistěte si je několikrát denně.
  • Dopřejte si hodně horkých koupelí nebo sprch.
  • Dejte si masáž.
  • Když už nekouříte alespoň několik měsíců, pak nabídněte pomoc i dalšímu, kdo chce s kouřením přestat.
  • Snažte se zaměstnat své ruce.
  • Když budete mít silnou chuť zakouřit si, kápněte si dozadu na jazyk trochu hřebíčkové silice.
  • Poslouchejte hudbu.
  • Prvních pár týdnů poté, co jste přestali kouřit, se vyhýbejte společenským akcím, kde se má pít a kouřit.
  • Požádejte své přátele, aby vás podporovali, aniž by vás sváděli či kritizovali. Upozorněte je na to, že asi budete popudliví a nevrlí, zvláště prvních několik týdnů. Dejte jim několik návrhů, jak by vám mohli být nápomocni (a čím ne), obzvlášť je požádejte o to, aby ve vaší přítomnosti nekouřili, aby vám nenabízeli cigarety a nepodkopávali vaše snažení.
  • Najděte si přítele, který se rozhodne s kouřením přestat společně s vámi. Navzájem se podporujte. Jeden druhému zavolejte, budete-li mít chuť začít kouřit.
  • Přečtěte si všechno, co si lze o vlivech kouření přečíst, i o tom, jak uspěli ostatní lidé, když se snažili přestat.
  • Zbavte se popelníků a všeho, co s kouřením souvisí.
  • Jděte na delší procházku.
  • Nechte si umýt auto. Vyčistěte popelník a dejte do něj květiny.
  • Vygruntujte dům včetně vyčištění koberců a nábytku. Vyperte závěsy.
  • Dejte si vyprat a vyčistit oblečení.
  • Pokud se přistihnete při kouření, pak si nenadávejte do "slabochů" nebo do "nespolehlivých". Jak píše dr. Ferguson, "jedno či dvě uklouznutí na cestě ke konečnému úspěchu neznamenají neúspěch. Jediným skutečným neúspěchem by bylo vzdát se snahy přestat".
  • Věnujte pozornost tomu, jakou roli kouření ve vašem životě hraje.
  • Všímejte si, jakým způsobem reagují na situace, při nichž si vy zapálíte cigaretu, nekuřáci.
  • Vykuřte celou cigaretu a stůjte při tom před zrcadlem. Jaké pocity při tom máte?
  • Zeptejte se lidí, o kterých víte, že dříve kouřili, co může podle nich pomoci, když chce člověk přestat kouřit.
  • V letadlech a restauracích si sedejte do oddělení pro nekuřáky.
  • Každý den si dopřejte odměnu nebo něco zvláštního pro radost.
  • Všímejte si a zapisujte si, jak se váš zdravotní stav zlepšuje a oč lépe se cítíte po skončení prvního týdne odvykacích příznaků.
  • Je-li to možné, naplánujte si časté dovolené nebo výlety o víkendu.

    Zdroj: Mějte znovu zdravé srdce - Dean Ornish, M.D.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (365)

  • Obrázek uživatele Dalik
    Dalik (anonym)

    Když jsem přestával kouřit, tak jsem taky nakonec zašel do Centra odvykání kouření. Nejvíce mi vyhovaly přípravky niquitinu a díky nim už taky nekouřím. Zkus opravdu zajít za odborníky!

    Led 03, 2017
  • Obrázek uživatele Dan
    Dan (anonym)

    Prostě si cíga nekoupím a basta.

    Led 03, 2017
  • Obrázek uživatele Já
    Já (anonym)

    Prostě si cíga nekoupím a...kdybych skutečně chtěla přestat s kouřením,pak vím,že ale raději bych do foroty nějaké ty cigarety doma měla.Rozumíš už jenom pro ten pocit,že je prostě mám,že kdykoli bych nevydržela,tak bych si mohla zapálit.Jinak oni říkají,že největší závisláci jsou ti,co potřebují cigaretu hned ráno.Zkoušela jsem také,co mi mamka dala žvýkačky Nikorette,ale na mě to nepůsobí vůbec,mohla jsem žvýkat a přitom si hned zapálit.:(

    Led 03, 2017
  • Obrázek uživatele Krista
    Krista (anonym)

    V rámci svého odvykání jsem také vsadila na přípravky s nikotinem. V lékárně měli zrovna v akci náplasti Niquitin, tak jsem si je koupila. Jejich "dávkování" mi vyhovovalo, tak jsem si je kupovala i dál, no a teď už to bude skoro 7 týdnů, co nekouřím. Náplasti ale nejsou jedinou volbou, jsou možné třeba i pastilky - niquitin.cz

    Led 12, 2017
  • Obrázek uživatele Pepa
    Pepa (anonym)

    Sebevraždou,že živýho tě nedostaou a vyjebeš s kouřením.

    Led 12, 2017
  • Obrázek uživatele Franta
    Franta (anonym)

    Kvždopádně nejlepší cesta je normáln přestat kouřit,jeden den si dát málo cigaret,další ještě méně a pak už vůbec žádnou,ale pozor budete totálně nemožní,je třeba si dát týden volna,protože budete ležet s bolestmi svalů a zpitomělostí hlavy.

    Led 12, 2017
  • Obrázek uživatele Taylor
    Taylor (anonym)

    Nejdůležitější na odvykání je sebepřesvědčení, že chci přestat… Sam ale vím, že jenom to prostě nestačí… Několikrát jsem už fakt moc chtěl, měl jsem silnou vůli, ale tělo nikotin prostě potřebovalo. V lékárně jsem si proto koupil nikotinové náplasti niquitin, které podpořili mé vědomí :) A už je tomu 3 měsíce, co nekouřím :)

    Led 21, 2017
  • Obrázek uživatele tady
    tady (anonym)

    má pravdu jen Franta přestat a ničím nenahrazovat ty elektronické cigára náplasti to je jen náhražka tak jak alkoholika stačí pak i nealkoholické pivo má pocit že pije.

    Led 22, 2017
  • Obrázek uživatele Fin
    Fin (anonym)

    Ahoj, paty den nekourim. V utery 17. vecer, nez jsem sel spat, vyhodil jsem do hajzlu asi 10 cigaret co zustaly v krabicce. V posledni dobe jsem bezne vykouril 2 krabicky denne. Nepouzivam zadne naplasti, zvykacky, elektronicke cigarety. Mam svuj system odvykani a ten spociva v odvyknuti koureni za pomoci doutniku. Doutniky proto, ze se neslukuji a presto maji nejaky psychologicky aspekt, ze mas to cigo v ruce. Doutniky hori dlouho - pul hodiny a dele.Vcera to byly 3 doutniky, dnes zatim od rana nic, za chvili si pujdu koupit 2 doutniky, pokud je dnes vykourim, nic se nedeje, pokud si dam jen jeden, tim lepe. Plan odvykani ma jistou osnovu, kdy prvni dva tydny chci zvladnout za pomoci max 2 ( ale po tydnu uz jen jednoho) doutniku denne a po dvou tydnech prejit na takove ty male cigaretove doutnicky, kdy v tretim tydnu mam v púlanu max 5 denne a ve ctvrtem 0-max 3 denne. V patem tydnu bych mohl byt pripraven na kompletni abstinenci.

    Led 22, 2017
  • Obrázek uživatele Péťa
    Péťa (anonym)

    Sice jsem v životě nekouřil tak neznám jaké to je zkusit přestat.Ale kdybych byl kuřák a chtěl přestat tak bych se obrátil na svého praktického lékaře a požádal ho o pomoc.Doktoři jsou už dávno školení pomáhat lidem s tímto zlozvykem.A myslím,že by to bylo lepší než zjistit,že ze mě tahá peníze zas někdo jiný za nějaké blbosti.

    Led 22, 2017
  • Obrázek uživatele Erika
    Erika (anonym)

    Ja souhlasim s Petou,napsal to moc pekne.Tady u nas na malem meste nic nekurackyho zatim neni a kdyz nekam chcem zajit do rest.tak vsude s tim ty zmetci otravujou vzduch!

    Led 22, 2017
  • Obrázek uživatele Fin
    Fin (anonym)

    Domácí pěstování tabáku...Tak to "gratuluji" k ušetření penez....a o to tady prece jde....a vubec ne o nekoureni jako takove :-)

    Led 22, 2017
  • Obrázek uživatele lezacek
    lezacek (anonym)

    Mě pomohly niquitin nikotinové pastilky

    Led 22, 2017
  • Obrázek uživatele Karel
    Karel (anonym)

    Já jsem teda zkusil dost způsobů a žádný na mě nezabral :/ Nakonec jsem si v lékárně nechal doporučit niquitin.cz a ten mi konečně pomohl. Měl jsem od nich náplasti, ale mají i možnosti.

    Feb 12, 2017
  • Obrázek uživatele Barča
    Barča (anonym)

    Opravdu klobouk dolů těm kteří to zvládli a upřímně vám závidím, já jsem na sebe i naštvaná, že mám tak slabou vůli a vím, že mám jen nějaký výmluvy proč si dám. Zkusila jsem ty nikotinové náplastě, zvýkačky a byla jsem u toho rusa jak vám psychikou znechutí to cigáro a stejně sem si zapálila. Ted jsem alespon na elektronické cigaretě. Vím, že to není žádná výhra,ale jediná věc která mě utěšuje je, že snižuju nikotin. Teď kouřím vapour2 a mám s obsahem 0,6 což je nejslabší kterou nabízí, moje velká motivace je ted, že se pokoušíme o miminko tak doufám, že dám už všechno pryč. :)

    Dub 03, 2017

Stránky

Přidat komentář

Reklama

Reklama