
V miliónech francouzských domácností zavládla v neděli večer panika poté, co byla v televizi a rádiu odvysílána nová podoba kampaně proti kouření. Francouzi byli totiž šokováni sdělením o výskytu jedovatých látek v jakémsi "výrobku denní spotřeby", aniž v první chvíli tušili, že jde o cigarety.
Ve spotech se pouze praví: "Rada spotřebitelům. V jednom
výrobku denní spotřeby byly odhaleny stopy rtuti, kyseliny
kyanovodíkové, acetonu a amoniaku. Pokud chce vědět víc, volejte
na zelené číslo 0800 404 404."
K telefonu se pak okamžitě vrhl milión Francouzů, neboť spot
byl odvysílán v hlavním vysílacím čase krátce před večerními
zprávami. Většina z nich však musela pěkně dlouho čekat na
odpověď, neboť linka je najednou schopná odbavit maximálně 50.000
hovorů.
"Když jsem ten nápis v televizi četla, tak jsem zrovna pila
čaj. Lekla jsem se, že je otrávený," prohlásila jedna z mnoha
vyděšených divaček.
S novou podobou kampaně přišel Národní institut prevence a
zdravotní výchovy (INPES). Agentura, která spot připravila, míní,
že lidé jsou v poslední době schopní reagovat už jen ve chvílích
krize. "O listerióze toho vědí víc než o škodlivých účincích
tabáku, který má ve Francii ročně na svědomí 60.000 úmrtí," tvrdí
Marielle Durandetová z agentury, která kampaň vymyslela.
V šedesátimiliónové Francii pravidelně kouří 12 miliónů
jejích obyvatel. Více než třetina z nich se přitom podle
nejnovější studie INPES nikdy nepokoušela s kouřením přestat.
Francouzský psychiatr Samuel Lepastier se ale domnívá, že
šokující reklama kuřáky od jejich zlozvyku neodradí, ba právě
naopak může vyvolat opačný efekt a kouřit bude ještě víc lidí.
"Reklama není terapeutický nástroj. Pomoci mohou především
informace od lékaře, který s každým pacientem promlouvá
individuálně," říká psychiatr.
Radka Marková - ČTK
Komentáře (2)
- odpovědět
Srp 22, 2002- odpovědět
Feb 25, 2004Přidat komentář